Цими днями у Вашингтоні вирішувалась доля макрофінансової допомоги Україні та майбутнього фінансування проектів відбудови. Щиро вдячний Державному департаменту США, USAID та Міністерству торгівлі США за можливість взяти участь у декількох важливих заходах та зустрічах.
Хочу поділитися деякими роздумами про три найголовніші виклики, які нас очікують на шляху до відбудови вже зовсім скоро.
▪ ПЕРШЕ. Спроможність наших інституцій реалізовувати проекти відбудови у великих масштабах.
Україна кардинально відрізняється від інших країн, які відбудовувалися коаліцією партнерів після війни, наприклад, Сирії, Афганістану або Іраку. Головна відмінність полягає в тому, що незважаючи на війну, в Україні зберігається державність – інституції, центральні та місцеві влади, банківська система тощо продовжують працювати.
Це насправді неймовірно. Але у цього є і свої “мінуси” – відбудова в Україні не буде з нуля, це не будівництво greenfield. Внутрішні погодження, процедури, регуляція тощо – це велика частина процесів, які впливатимуть на швидкість та ефективність відбудови.
Я переконаний, що нашим головним викликом буде не дефіцит коштів на відбудову, а неможливість використання існуючих ресурсів. Нам вже зараз потрібно готувати тисячі проектів для реалізації, навчатись і навчати експертів для підготовки проектів по всій країні, в усіх регіонах та державних органах.
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України та Державне агентство відновлення– головні державні інституції, на які покладено цю відповідальність. Натомість у ланцюгу всього процесу багато ланок, які мають синхронізуватися і рухатись в одному темпі та ритмі.
Спроможність багатьох регіонів, особливо найбільш постраждалих і щойно деокупованих, наразі обмежена. Ми робимо все можливе, щоб допомогти найбільш постраждалим регіонам навчитись якісно готувати проекти відбудови, зокрема, щодо прозорості та підзвітності. Часу мало, і тут зусилля мають бути спільними.
▪ ДРУГЕ. Процедури міжнародних інституцій.
Сьогодні від моменту виділення фінансування до проходження усіх процедур та підписання договору на виконання робіт потрібно від 5 місяців до року. Попереду нас очікують десятки тисяч таких проектів. При діючих процедурах міжнародних фінансових інституцій, відбудова займе століття.
Державне агентство відновлення має візію щодо уніфікованої процедури реалізації проектів. Масштаби, які нас очікують, можливо реалізувати лише створивши в Україні офіс реалізації проектів (Project Implementation Unit) з числа сертифікованих міжнародними інституціями фахівців, які зможуть реалізувати процедуру Advanced Procurement.
▪ ТРЕТЄ. Ми маємо бути готові до звітування щодо кожного витраченого долара не лише перед національними органами, а й за вимогою міжнародних інституцій та платників податків країн-партнерів.
Державне агентство відновлення вже робить кроки щодо впровадження міжнародних стандартів прозорості закупівель. Цього місяця плануємо запуск функції compliance у наших обласних Службах відновлення та початок сертифікації за стандартом ISO 37001 (Anti-bribery management systems).
Вже цього літа разом з командою Міністерства ми презентуємо єдину цифрову екосистему управління відбудовою DREAM (Digital Reconstruction Ecosystem for Accountable Management), яка дозволить отримати повний доступ до даних усіх проектів відбудови.
Але цей рух має бути двостороннім – ми не можемо бути заручниками ставлення до нас, як до безнадійної країни, яку легше звинуватити у корупції, ніж чітко і ясно визначити критерії та механізми прозорості у реалізації проектів відбудови. Дуже сподіваюсь, що з боку партнерів такі критерії будуть нароблені вже найближчим часом.
Джерело – Українська правда, МУСТАФА НАЙЕМ – Голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України